пʼятниця, 1 червня 2018 р.

тема 7


План-конспект уроку трудового навчання
Клас: 4
Тема. Сюжетна витинанка. Послідовність виготовлення виробів технікою витинанки.
Практична робота: виготовлення сюжетної композиції «Дерево життя»
Мета й завдання: продовжувати ознайомлювати дітей із сюжетними витинанками, удосконалювати навички роботи з папером; навчати учнів аналізувати форму, виявляти ознаки гармонійної єдності форми та декору; вчити виготовляти сюжетні композиції; розширювати знання про побудову симетричних композицій; розвивати оригінальність мислення, фантазію у створенні декоративних композицій, спостережливість; прищеплювати художній смак; виховувати зацікавленість українським декоративно-прикладним мистецтвом, любов до історії та традицій українського народу.
Об’єкт праці: сюжетна композиція «Дерево життя» в техніці витинанки.
Матеріали й інструменти: кольоровий картон та папір, ножиці, лінійка, клей, простий олівець.
Наочність: зразок виробу, зображення, плакат із правилами техніки безпеки.

Хід уроку

1.  Підготовка робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів, правильності їх розташування.
-       Діти, чи всі готові до уроку?
-       Перевіримо, чи є у вас все необхідне для роботи.
-       Підкладна дошка? (Перевірте один одного).
-        Де вона повинна лежати? (Перед собою).
-       Папір та картон? (На підкладній дошці посередині).
-       Олівець та лінійка? (Справа)
-       Клей? ( У верхньому правому кутку підкладної дошки на підставці).
-       Пензлик? (На підставці для клею).
-        Ножиці? З якої сторони вони повинні лежати? (Справа, не виступаючи за край стола).
-       Закритими чи відкритими мають лежати ножиці? (Закритими).
2.  Мобілізація уваги учнів. Актуалізація опорних знань.
-         Що ми виготовляли минулого уроку?
-         Якою технікою ми виготовляти виріб?
-         Що таке витинанка? ( Витинанка – це сюжетні орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно вирізані ножицями чи ножем з білого або кольорового паперу; народне мистецтво; складова традиційного хатнього декору)
-         Що таке сюжетна витинанка? (До сюжетних належать витинанки, виготовлені за мотивами народних пісень, легенд або навіяні музикою та поезією.)
-         Для чого використовують витинанки?
-         Що зображують на витинанках?
-         Що означає розташовано симетрично?
-         Які форми називаються симетричними?
3.     Оголошення теми. Мотивація навчально-трудової діяльності.
Сьогодні ми з вами будемо виготовляти ще одну симетричну витинанку. Але це буде дуже незвичайна. Це буде казкове дерево. Дерево, яке називатиметься «Дерево Життя».
4.  Осмислення нового матеріалу. Інструктаж.
Розповідь учителя
Народне мистецтво витинанок – одна з яскравих і самобутніх сторінок українського декоративного мистецтва. Витинанки різних місцевостей подібні між собою, але водночас мають властиві тільки їм мотиви, кольори, сюжети. Одним із популярних сюжетів витинанки є «Дерево життя». Воно символізує безсмертя, нескінченність та різноманітність життя. Дерево стоїть понад часом, об’єднуючи минуле та майбутнє, та поділяється на три частини («світи»): коріння – підземний світ, стовбур – земний світ, крона і верховіття – небесний світ.
Демонстрація та аналіз зразка.
Давайте з вами розглянемо сюжетну витинанку «Дерево життя» і проаналізуємо її.
Учитель демонструє учням зразок виробу і разом з учнями аналізує цей виріб: з чого складається, як розташовується на картоні, що потрібно робити і в якій послідовності.
Інструктаж:
—— Виготовлятимемо композицію у такій послідовності.
1. Підберіть для витинанки картон-основу і кольоровий папір контрастних кольорів.
2. Складіть папір навпіл.
3. Від лінії згину намалюйте половину композиції.
4. Виріжте по контуру.
5. Розверніть та приклейте на фоновий картон.

Пам’ятка під час роботи над виготовленням витинанки
1.  Роботу розпочинайте з дозволу вчителя
2.  Передавайте ножиці товаришеві тільки закритими.
3.  Не залишайте ножиці на парті розкритими.
4.  Усі надрізи починайте робити з країв згорненого паперу. Якщо потрібно прорізати внутрішній отвір, згорнений папір слід додатково перегнути.
5.  Потрібно стежити за тим, щоб під час вирізування не зрізався край згорненого паперу, тому що зображення розпадеться на дві частини.
6.  Наклеюючи витинанку, спочатку вирівняйте вирізаний виріб, правильно розмістіть його на картоні – основі відповідного розміру.
7.  Клеєм акуратно змастіть тільки поверхню самої витинанки, а не тло.
8.  Закінчивши приклеювання, всю витинанку акуратно розгладьте серветкою і покладіть під прес.
9.  Не розмовляйте та працюйте так, щоб не нашкодити товаришеві.
10.                     Тримайте робоче місце в належному порядку, а після закінчення роботи приберіть робоче місце, сховайте ножиці, клей щільно закрийте, пензлик вимийте.

5.  Розвиток практичних умінь і навичок. Самостійна робота.

Повторення послідовності роботи. (вивішування послідовності виконання плану роботи на класній дошці)

Самостійна робота учнів
-       Приступаємо до роботи. План роботи вивішений на дошці. Починайте його виконання. (Вчитель слідкує за виконання учнями поставленого завдання та за дотриманням правил безпеки)

6.  Узагальнення та систематизація знань і умінь учнів. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання.
-       Що ми виготовляли на уроці? (сюжетну витинанку «Дерево»)
-       Як побудована композиція? (симетрично)
-       Чи сподобалося вам створювати сюжетну композицію?
-       Чи складно було це робити?

Оцінювання дитячих робіт (організація виставки дитячих робіт та оцінювання з коментуванням дитячих робіт)
7.  Домашнє завдання.
Знайти цікаву інформацію про дерева.

8.  Прибирання робочих місць.
Здійснюється на уроці, під наглядом чергових або вчителя.

Немає коментарів:

Дописати коментар