План-конспект уроку трудового навчання
Клас: 4
Тема. Сюжетна
витинанка. Послідовність виготовлення виробів технікою витинанки.
Практична робота:
виготовлення сюжетної композиції «Жадібні ведмежата»
Мета й завдання: продовжувати
ознайомлювати дітей із сюжетними витинанками, удосконалювати навички роботи з
папером; навчати учнів аналізувати форму, виявляти ознаки гармонійної єдності
форми та декору; вчити виготовляти сюжетні композиції; розширювати знання про
побудову симетричних композицій; розвивати оригінальність мислення, фантазію у
створенні декоративних композицій, спостережливість; прищеплювати художній
смак; виховувати зацікавленість українським декоративно-прикладним мистецтвом,
любов до історії та традицій українського народу.
Об’єкт праці: сюжетна
композиція «Жадібні ведмежата» в техніці витинанки.
Матеріали й інструменти: кольоровий картон та папір, ножиці, лінійка, клей, простий олівець.
Наочність: зразок
виробу, зображення, плакат із правилами техніки безпеки.
Хід уроку
1. Підготовка
робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів,
правильності їх розташування.
- Діти, чи всі готові до уроку?
- Перевіримо, чи є у вас все необхідне для роботи.
- Підкладна дошка? (Перевірте один одного).
- Де вона повинна
лежати? (Перед собою).
- Папір та картон? (На підкладній дошці посередині).
- Олівець та лінійка? (Справа)
- Клей? ( У верхньому правому кутку підкладної дошки на
підставці).
- Пензлик? (На підставці для клею).
- Ножиці? З якої
сторони вони повинні лежати? (Справа, не виступаючи за край стола).
- Закритими чи відкритими мають лежати ножиці? (Закритими).
2. Мобілізація
уваги учнів. Актуалізація опорних знань.
-
Що ми виготовляли
минулого уроку?
-
Якою технікою ми виготовляти
виріб?
-
Що таке витинанка? (
Витинанка – це сюжетні орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно
вирізані ножицями чи ножем з білого або кольорового паперу; народне мистецтво;
складова традиційного хатнього декору)
-
Що таке сюжетна
витинанка? (До сюжетних належать витинанки, виготовлені за мотивами народних
пісень, легенд або навіяні музикою та поезією.)
-
Для чого
використовують витинанки?
-
Що зображують на
витинанках?
-
Як розташовується
витинанка на основі? (По центрі)
-
Що означає
розташовується симетрично?
-
Які форми називаються
симетричними?
-
Сьогодні ми з вами
будемо виготовляти складнішу витинанку. Витинанку із симетричним зображенням.
-
Відгадайте, кого ми
сьогодні виготовлятимемо?(демонстрація фотографій ведмедиків.)
-
Які ви знаєте казки
про ведмедів?
-
Чи хтось із вас знає
казку «Жадібні ведмежата»?
-
Якщо знають, то
вчитель питає «що ділили між собою ведмежата?», а якщо ні, то коротко
розповідає зміст казки.
3. Оголошення теми.
Мотивація навчально-трудової діяльності.
- Отже, ми з вами будемо виготовляти витинанку із
симетричним зображенням ведмедиків. Ваші вироби будуть подарунком для
першокласників, тому на уроці будемо старанні та охайно виконувати роботу.
4. Осмислення
нового матеріалу. Інструктаж.
Розповідь
учителя
— Витинанку створювати було не просто. Майстри витинанок
папір при витинанні складали вдвоє, учетверо, увосьмеро, що дозволяло створити
сталі композиції. І так як гарну витинанку вирізати не міг кожен, то їх або
замовляли майстрам, або купували на базарі.
Витинанками прикрашали все в оселі. Тому вони були дуже
поширені. У витинанках орнамент і тваринний, і рослинний, і геометричний.
Ми з вами теж будемо
виготовляти витинанку не просту. Ця витинанка буде симетричною.
Давайте розглянемо
одну з витинанок і скажемо чи вона симетрична чи ні.
Демонстрація та
аналіз зразка.
Учитель демонструє учням зразок виробу і разом з учнями
аналізує цей виріб: з чого складається, як розташовується на картоні, що
потрібно робити і в якій послідовності. Вказує на симетричність витинанки.
Інструктаж:
—— Виготовлятимемо композицію у такій послідовності.
1. Підберіть для витинанки картон-основу і кольоровий папір
контрастних кольорів.
2. Складіть папір навпіл.
3. Від лінії згину намалюйте половину композиції.
4. Виріжте по контуру.
5. Розверніть та приклейте на фоновий картон.
Пам’ятка під час роботи над виготовленням витинанки
1. Роботу розпочинайте з дозволу вчителя
2. Передавайте ножиці товаришеві тільки закритими.
3. Не залишайте ножиці на парті розкритими.
4. Усі надрізи починайте робити з країв згорненого паперу.
Якщо потрібно прорізати внутрішній отвір, згорнений папір слід додатково
перегнути.
5. Потрібно стежити за тим, щоб під час вирізування не
зрізався край згорненого паперу, тому що зображення розпадеться на дві частини.
6. Наклеюючи витинанку, спочатку вирівняйте вирізаний виріб,
правильно розмістіть його на картоні – основі відповідного розміру.
7. Клеєм акуратно змастіть тільки поверхню самої витинанки,
а не тло.
8. Закінчивши приклеювання, всю витинанку акуратно
розгладьте серветкою і покладіть під прес.
9. Не розмовляйте та працюйте так, щоб не нашкодити
товаришеві.
10.
Тримайте робоче місце
в належному порядку, а після закінчення роботи приберіть робоче місце, сховайте
ножиці, клей щільно закрийте, пензлик вимийте.
5. Розвиток
практичних умінь і навичок. Самостійна робота.
Повторення
послідовності роботи. (вивішування послідовності виконання плану роботи на
класній дошці)
Самостійна
робота учнів
- Приступаємо до роботи. План роботи вивішений на дошці.
Починайте його виконання. (Вчитель
слідкує за виконання учнями поставленого завдання та за дотриманням правил
безпеки)
6. Узагальнення та
систематизація знань і умінь учнів. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання.
- Що ми виготовляли на уроці? (сюжетну композицію «Жадібні
ведмежата»)
- Як побудована композиція? (симетрично)
- Чи сподобалося вам створювати сюжетну композицію?
- Чи складно було це робити?
Оцінювання
дитячих робіт (організація виставки дитячих робіт та оцінювання з коментуванням
дитячих робіт)
7. Домашнє завдання.
Прочитати
казку «Жадібні ведмежата».
8.
Прибирання робочих місць.
Здійснюється
на уроці, під наглядом чергових або вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар