План-конспект уроку трудового навчання
Клас: 4
Тема. Сюжетна
витинанка. Уявлення про особливості сюжетної витинанки різних регіонів України.
Послідовність виготовлення виробів технікою витинанки.
Практична робота:
виготовлення сюжетної витинанки «Ангелятка»
Мета й завдання: ознайомити
учнів із поняттям «сюжетна витинанка», з художніми особливостями витинанок
різних регіонів України та їх використання у декоративно-ужитковому мистецтві;
учити дітей виготовляти витинанку; удосконалювати
навички роботи в техніці витинанки; виховувати акуратність, наполегливість,
сумлінне ставлення до праці, дисциплінованість.
Об’єкт праці: сюжетна
витинанка «Ангелятка».
Матеріали й інструменти: кольоровий картон, білий папір, ножиці, лінійка, клей,
простий олівець.
Наочність: зразок
виробу, плакат із правилами техніки безпеки.
Хід уроку
1. Підготовка
робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів,
правильності їх розташування.
- Діти, чи всі готові до уроку?
- Перевіримо, чи є у вас все необхідне для роботи.
- Підкладна дошка? (Перевірте один одного).
- Де вона повинна
лежати? (Перед собою).
- Папір та картон? (На підкладній дошці посередині).
- Олівець та лінійка? (Справа)
- Клей? ( У верхньому правому кутку підкладної дошки на
підставці).
- Пензлик? (На підставці для клею).
- Ножиці? З якої
сторони вони повинні лежати? (Справа, не виступаючи за край стола).
- Закритими чи відкритими мають лежати ножиці? (Закритими).
2. Мобілізація
уваги учнів. Актуалізація опорних знань.
- Уважно послухайте вірш
Стука у віконце нишком янголя
Лагідно цілує і співає тихо:
«Хай тебе, дитинко, оминає лихо.
Спи, моє маленьке, люленьки-люля». (За З. Живкою)
- Про кого йдеться у вірші? ( про янгола)
- Давайте подивимся на картинки із янголами( демонстрація
малюнків)
- Хто такі анголи?
- Як вони виглядають?
- Чи може хтось із людей побачити ангола?
- А чи бачили ви вдома чи в когось із знайомих статуетку,
вишивку чи картину янгола?
- Хто із вас знає що це за День Ангола?
- Сьогодні ми з вами теж будемо виготовляти ангела, але
особливою технікою. Технікою витинанки.
3. Оголошення теми.
Мотивація навчально-трудової діяльності.
- Отже, ми з вами будемо ознайомлюватися з витинанкою, що
це таке та які є її види і вчитися
виготовляти сюжетну витинанку. Ваші вироби будуть подарунком для друга на День
Ангела, тому на уроці будемо старанні та охайно виконувати роботу.
4. Осмислення
нового матеріалу. Інструктаж.
Розповідь
учителя
— Витинанки (від українського слова «витинати», тобто
«вирізувати», «вивертати») — це вид давньослов’янського, зокрема українського
народного декоративного мистецтва. Містить сюжетні та орнаментальні прикраси
житла — ажурні, силуетні тощо. Витинанки виготовляють з допомогою ножиць
(маленьких, а іноді дуже великих — для стрижки вовни овець), спеціальних
дрібних пристосувань майстрів, що передаються з покоління в покоління, а також
ножа, сокирки, інших знарядь. Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий).
Деякі люди вважають, що витинанками можуть бути вироби з дерева або із
рослинних заготовок.
Витинанки розподіляють на декілька видів: фігурки —
силуетні витинанки, витяті за контуром, існують кількох композиційних типів —
пташки, вершники, ляльки та ін.; дерева — сюжетно-декоративні витинанки,
будуються відносно вертикальної осі: дерево, дерево з пташками, гілка, букет,
вазон і т. ін.
— Що таке сюжетна витинанка?
Цікаво знати!
Перші витинанки з’явилися у VII-XII століттях у Китаї, на
батьківщині паперу. Напередодні свята весни китайські жінки наклеювали на вікна
традиційні паперові узори, сюжети у вигляді драконів, квітів, різних символів.
У Західній Європі витинанки були подібними до графічних зображень; це були
аплікації на одному цілому аркуші паперу. Слов’янські народи використовували
витинанку здебільшого як декоративний елемент у народних традиційних
орнаментах. Зустрічаються витинанки в артефактах кочових народів Алтаю, на
півночі Європи, на Балканах та у слов’ян.
В Україні попередниками цього виду мистецтва були
витинанки зі шкіри, тканини. Відомий усім кептар і донині, крім рясної вишивки,
щедро обшивають різними вирізаними зі шкіри деталями. На Полтавщині до середини
XX століття верхній жіночий одяг — спідницю — декорували аплікаціями з оксамиту
або іншої тканини. Часто це були зображення дерева життя, симетричних
стилізованих галузок, декоративних елементів. Перші паперові витинанки
з’являються в Україні у XVII-XVIII століттях. Це були підкладки для печаток,
так звані «кустодії». Коли в середині XIX століття папір став досить дешевим,
прикраса-витинанка надовго ввійшла у побут міщан та селян. Її можна було
побачити у хатах на вікнах, стінах, сволоках, на печі. Іноді вона замінювала
собою настінні малюнки. Витинанка стала популярною прикрасою українського
житла.
Незважаючи на подібність витинанки різних місцевостей
мають самобутні риси, притаманні лише цьому певному регіону. Так, витинанки
західних областей розмиті та дрібно орнаментовані, як і писанки та рушники.
Подільські витинанки продовжують традиції народних килимів, гончарних розписів,
вишивок. Витинанки Дніпропетровщини перегукуються з петриківським розписом та в
кожній паперовій прикрасі — обличчя окремого майстра як творчої особистості.
На свята українці виготовляли особливі витинанки: у
вигляді сніжинок-зірочок, хреста, барвінку чи постатей ангелів. Витинанка-хрест
була оберегом, її чіпляли на сволок, де висіла дитяча колиска. Особливо
поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді
серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок,
служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі для держави часи,
особливо після війни. Па простінках між вікнами в українській хаті висіли
витинанки із зображенням «дерева життя». На гіллі цих дерев часто розміщували
птахів, унизу біля дерева можна було побачити людські постаті чи силуети
звірів. Це символ родини, роду, що є типовим для всіх регіонів України.
— До сюжетних належать витинанки за мотивами народних
пісень, легенд або навіяні музикою та поезією.
— Кого ми сьогодні складатимемо?
Демонстрація та
аналіз зразка.
Учитель демонструє учням зразок виробу і разом з учнями
аналізує цей виріб: з чого складається, що потрібно робити і в якій
послідовності.
Інструктаж:
— Виготовлятимемо композицію у такій послідовності.
1. Доберіть сюжет.
2. Підготуйте білий папір, блакитний чи синій аркуш картону.
3. Складіть аркуш білого паперу навпіл.
4. Нанесіть малюнок на папір залежно від осі симетрії.
5. Охайно виріжте за малюнком усі елементи.
6. Розгоніть витинанку.
7. Наклеюйте виріб на аркуш кольорового картону, притискаючи
серветкою.
Повторення
правил безпеки під час роботи
Правила користування ножицями
1. Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.
2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.
3. Не працюйте притупленими ножицями або ножицями з послабленим шарнірним
з’єднанням.
4. Не тримайте ножиці лезом угору.
5. Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.
6. Не заважайте товаришам, коли вони працюють.
7. Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.
8. Під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не
поранити руку.
Пам’ятка
1. Користуйтеся ножицями обережно. Під час роботи уважно
стежте за лінією розрізу.
2. Передавайте ножиці товаришеві тільки закритими.
3. Не залишайте ножиці на парті розкритими.
4. Наклеюючи витинанку, спочатку вирівняйте вирізаний виріб,
правильно розмістіть його на картоні – основі відповідного розміру.
5. Клеєм акуратно змастіть тільки поверхню самої витинанки,
а не тло.
6. Закінчивши приклеювання, всю витинанку акуратно
розгладьте серветкою і покладіть під прес.
7. Працюйте так, щоб не нашкодити товаришеві.
8. Після закінчення роботи приберіть робоче місце, сховайте
ножиці, клей щільно закрийте, пензлик вимийте.
5. Розвиток
практичних умінь і навичок. Самостійна робота.
Повторення
послідовності роботи. (вивішування послідовності виконання плану роботи на
класній дошці)
Самостійна
робота учнів
- Приступаємо до роботи. План роботи вивішений на дошці.
Починайте його виконання. (Вчитель
слідкує за виконання учнями поставленого завдання та за дотриманням правил
безпеки)
6. Узагальнення та
систематизація знань і умінь учнів. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання.
- Що ми виготовляли на уроці? (сюжетну витинанку
«Анголятко»)
- Якою технікою ми виготовляли виріб?
- Що таке витинанка?
- В якій країні з’явилися перші витинанки?
- З чого виготовляли перші витинанки?
- Чи сподобалося вам створювати сюжетну витинанку?
- Чи виникли під час виконання якісь труднощі?
Оцінювання
дитячих робіт (організація виставки дитячих робіт та оцінювання з коментуванням
дитячих робіт)
7. Домашнє
завдання.
Знайти
цікаву інформацію про анголів.
8.
Прибирання робочих місць.
Здійснюється
на уроці, під наглядом чергових або вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар