План-конспект уроку трудового навчання
Клас: 4
Тема. Виготовлення
штучних квітів об’ємної форми. Матеріали, інструменти та пристосування для
виготовлення штучних квітів об’ємної форми. Способи кріплення елементів.
Послідовність виготовлення штучних квітів об ємної
форми.
Практична робота:
виготовлення квітки з паперу.
Мета й завдання: ознайомити учнів з історією виготовлення штучних квітів;
навчити виготовляти штучні квіти з паперу нескладними засобами; вдосконалювати
техніку роботи з папером; формувати вміння створювати квіткові композиції;
розвивати моторику рук, творчі здібності, уяву; вчити контролювати і коригувати
свої дії; виховувати охайність у роботі, любов до природи та навколишнього
світу.
Об’єкт праці: об’ємна
квітка з паперу.
Матеріали й інструменти: кольоровий картон та папір, ножиці, лінійка, клей, простий олівець.
Наочність: зразок
виробу, зображення, плакат із правилами техніки безпеки.
Хід уроку
1. Підготовка
робочих місць. Перевірка наявності необхідних матеріалів та інструментів,
правильності їх розташування.
- Діти, чи всі готові до уроку?
- Перевіримо, чи є у вас все необхідне для роботи.
- Підкладна дошка? (Перевірте один одного).
- Де вона повинна
лежати? (Перед собою).
- Папір та картон? (На підкладній дошці посередині).
- Олівець та лінійка? (Справа)
- Клей? ( У верхньому правому кутку підкладної дошки на
підставці).
- Пензлик? (На підставці для клею).
- Ножиці? З якої
сторони вони повинні лежати? (Справа, не виступаючи за край стола).
- Закритими чи відкритими мають лежати ножиці? (Закритими).
2. Мобілізація
уваги учнів. Актуалізація опорних знань.
Діти, кожен із
вас бачив квіти
-
Де ростуть квіти?
-
Що з них можна
виготовити?
-
До яких подій
складають букети?
-
Коли і як зрізують
квіти?
-
Як готують квіти до
складання букетів?
-
Напевне немає такої
людини, яка б не зупинила свій погляд на чудових, духмяних, різнобарвних
квітках.
-
Які квіти ви знаєте?
-
Які з них вам
найбільше подобаються?
3. Оголошення теми.
Мотивація навчально-трудової діяльності.
- Отже,як ви зрозуміли ми з вами будемо вчитися виготовляти
теж квіті, штучні. Але це будуть справжні квіти із паперу і мати об’ємну форму.
Виготовленими квітами прикрасимо наш класний куточок, тому на уроці будемо старанні
та охайно виконувати роботу.
4. Осмислення
нового матеріалу. Інструктаж.
Розповідь
учителя
Штучні квіти — вид декоративно-ужиткового мистецтва.
Людина, яка знаходиться в єдності з природою, відчуває її
та милується її творіннями, перебуває в особливому стані душевного спокою,
гармонії. Квіти — це море барв, відтінків, форм, ніжних ароматів, але вони дуже
швидко в’януть. А так хочеться, щоб квіти завжди милували око своєю красою,
приносили нам радість. Щоб зупинити цю «прекрасну мить», люди й почали
виготовляти штучні квіти з різноманітних матеріалів.
Квіти — символ українського віночка. У вінку кожна квітка
мала символічне значення. Барвінок уособлював життя, цвіт вишні та яблуні —
красу, вроду і мрії про щастя. Калина, переплітаючись із вусиками хмелю,
символізує гнучкість та розум. У народі кажуть, що особливе щастя принесе той
вінок, у якому вплетено 12 квітів. Кожна з них — лікар, а всі вкупі — оберіг
від злих очей. У ньому є чаклунська сила, що позбавляє болю, береже волосся. І
вся ця сила — в квітах.
Віночок в українців символізував чистоту і красу.
Дівчата починали носити віночки з трьох років. Перший
віночок дитині плела мама.
Цікаво знати!
У давнину на Поділлі жінки покривали голову чіпцем із
кольорової тканини із круглим денцем, на який пов’язували намітки. Дівчата
заплітали волосся в коси, розділяючи його на чотири частини, або дрібушки. У
коси вплітали червоні, зелені кісники. На свята в коси втикали квіти або гусяче
пір’я, що занурювали в розплавлений віск і наліплювали позолоту. Узимку
виготовляли вінок зі штучних квітів, із провощеного паперу, блискіток, пір’я, з
вовни, стрічок.
Особлива група головних уборів — весільні вінки. Листочки
барвінку, з якого плели вінок, змащували медом і часником, що мало вберегти
молодих від усього лихого. У вінок з барвінку додавали м’яту. Цей вінок
символізував міцність шлюбу. Особливо яскравими були вінки дівчат у південних
районах Тернопільщини. їх прикрашали ґерданами, позолоченим листям барвінку,
пір’ям, квітами, стрічками, лелітками. І досі штучні квіти є у весільних
віночках дівчат, вони прикрашають їхній одяг, їх прикріплюють на одяг весільних
гостей.
Штучні квіти використовують не тільки для оздоблення
суконь, костюмів чи шляпок. Ними оформлюють сцени, вітрини, приміщення тощо.
У багатьох народів штучні квіти є обов’язковою частиною
національного костюма. І ми зараз не можемо уявити український національний
костюм без віночка зі штучних квітів на головах дівчат. Кожен етнографічний
район України має свої особливості.
Демонстрація та
аналіз зразка.
Учитель демонструє учням зразок виробу і разом з учнями
аналізує цей виріб.
Інструктаж:
—— Виготовлятимемо нашу квітку у такій послідовності.
1. Візьміть рожевий папір та виріжте з нього прямокутник.
2. Складіть його «гармошкою».
3. Зберіть з однієї сторони куточком. Це буде четверта частина квітки.
4. Зробіть ще три такі самі частини.
5. Склейте окремі частини в цілий круг-квітку.
6. Виріжте із зеленого кольору квадрат та складіть його «гармошкою» з обох
сторін.
7. Відріжте зелену смужку паперу та обкрутіть стебельце. Під основу для
стебельця можна взяти дерев’яну паличку або стержень кулькової ручки.
Правила користування ножицями
1. Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.
2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.
3. Не працюйте притупленими ножицями або ножицями з послабленим шарнірним
з’єднанням.
4. Не тримайте ножиці лезом угору.
5. Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.
6. Не заважайте товаришам, коли вони працюють.
7. Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.
8. Під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не
поранити руку.
Правила роботи з папером
1. Розкладіть зручно всі матеріали та інструменти на робочому місці.
2. Якщо працюєте за малюнками, розмістіть їх перед очима.
3. Перш ніж прогладити лінію згину, переконайтеся, що куточки і краї паперу
збігаються один з одним.
4. Спочатку натисніть пальцями на середині лінії згину, а потім
розгладжуйте її від середини до країв.
5. Готові паперові фігурки зберігайте у спеціальній папці або коробочці.
5. Розвиток
практичних умінь і навичок. Самостійна робота.
Повторення
послідовності роботи. (вивішування послідовності виконання плану роботи на
класній дошці)
Самостійна
робота учнів
- Приступаємо до роботи. План роботи вивішений на дошці.
Починайте його виконання. (Вчитель
слідкує за виконання учнями поставленого завдання та за дотриманням правил
безпеки)
6. Узагальнення та
систематизація знань і умінь учнів. Підбиття підсумків роботи. Оцінювання.
- Що ми виготовляли на уроці? (об’ємну квітку)
-
Чи сподобалося вам
створювати цю квітку?
- Чи складно було це робити?
Оцінювання
дитячих робіт (організація виставки дитячих робіт та оцінювання з коментуванням
дитячих робіт)
7. Домашнє
завдання.
Підготувати
загадку про квіти .
8.
Прибирання робочих місць.
Здійснюється
на уроці, під наглядом чергових або вчителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар